Собор Архістратига Михаїла та iнших небесних Сил безплотних

Святі Ангели живуть на Небі, у світі невидимому, духовному. Там вічний Престол Всевишнього, який оточують усі Сили Небесні, осяяні від нього світлом невечірнім.

Шанування святих Ангелів у Церкві Божій настільки ж древнє, як і сама Церква. Воно не припиняється, починаючи з перших часів буття світу. У Старому Завіті пророк Мойсей, який отримав від Бога заповіді, в той же час прийняв від нього веління поставити у Святеє Святих золоті зображення херувимів (Вих. 37: 7-9). В образi ангелів багаторазово був Сам Бог. Явлення святих Ангелів завжди порушували в людях високе благоговіння, і місця цих явлень були священні.

У Святій Апостольській Церкві безупинно відбувається закликання святих Ангелiв i вiддається їм побожне шанування.

Святкування Собору Архістратига Божого Михаїла та iнших небесних Сил безплотних встановлено на початку IV століття на Помісному Лаодикійському Соборі, який відбувся за кілька років до I Вселенського Собору. Лаодикійський Собор 35-м правилом засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам як творцям і правителям світу і затвердив православне їх шанування.

Чини ангельські поділяються на три ієрархії - вищу, середню і нижчу. Кожну iєрархію становлять три чини. У вищу ієрархію входять: Серафими, Херувими і Престоли. Ближче всіх Пресвятій Трійці предстоять шестикрилі Серафими (Полум'яніючі, Вогненні) (Іс. 6: 2). Вони горять любов'ю до Бога та інших спонукають до неї.

Після Серафимів Господу предстоять многоокі Херувими (Бут. 3: 24). Їх iм'я означає: вилив премудрості, освіту, бо через них, сяючих світлом Богопізнання і розумiння таємниць Божих, посилається премудрість і просвіта для істинного богопізнання.

За Херувимами предстоять Богоноснi з благодаті, даної їм для служiння. Престоли (Кол. 1: 16). які таємниче і незбагненно носять Бога. Вони служать правосуддю Божому.

Середню ангельську ієрархію становлять три чини: Панування, Сили i Влади.

Панування (Кол. 1: 16) володарюють над подальшими чинами ангелів. Вони наставляють поставлених від Бога земних володарів мудрому керуванню. Панування вчать володіти почуттями, при- боркувати гріховнi прагнення, поневолювати плоть духу, панувати над своєю волею, перемагати спокуси. Сили (1 Пет. 3: 22) виконують волю Божу. Вони творять чудеса і посилають благодать чудотворення і прозорливості угодникам Божим. Сили допомагають людям у несенні послуху, зміцнюють у терпінні, подають духовну мiць і мужність у проходженні життєвого подвигу.

Влади (1 Пет. 3: 22; Кол. 1: 16) подають благодать приборкувати силу диявола. Вони відкидають вiд людей бiсiвські спокуси, утверджують подвижників, оберігають їх, допомагають людям у боротьбі зі злими помислами.

У наступну ієрархію входять три чини: Начала, Архангели і Ангели. Начала (Кол. 1: 16) правлять над нижчими ангелами, направляючи їх до виконання Божественних повелінь. Їм доручено керувати всесвітом, охороняти країни, народи, племена. Начала наставляють людей вiддавати кожному честь, належну його званню. Вчать начальникiв виконувати посадові обов'язки не заради особистої слави і вигод, а заради слави Божої і для користі ближніх.

Архангели (1 Сол. 4: 16) благовіствують про велике і преславне, відкривають таємницi вiри, пророцтва і розумiння волі Божої, зміцнюють в людях святу віру, просвічуючи їх розум світлом Святого Євангелія.

Ангели (1 Пет. 3: 22) найбільш близькі до людей. Вони сповіщають волю Божу. наставляють людей до доброчесного й святого життя. Вони зберігають віруючих і утримують від гріховних падінь, підіймають тих, хто впав, нiколи не залишають нас і завжди готові допомогти, якщо ми побажаємо.

Всі чини Небесних Сил носять спільну назву Ангелів - по суті свого служіння. Ангел - значить вісник, посланець. Господь відкриває Свою волю и Ангелам, а вони просвічують нижчих.

Над усiма дев'ятьма чинами поставлений Господом святий Архістратиг Михаїл (ім'я його в перекладі з єврейської - «хто, як Бог») - вірний служитель Божий, бо він скинув з неба Денницю, що загордився з іншими занепалими духами. Звертаючись до решти ангельських Сил, він вигукнув: "Будьмо уважні! Станьмо побожно перед Творцем нашим і не помислимо неугодного Богу!"

Зі Святого Письма і Священного Передання відомі також Архангели: Гавриїл - мiць (сила) Божа, провісник і служитель Божественноï всемогутності (Діян. 8: 26; Лк. 1: 26); Рафаїл - лікування Боже, цiлитель людських недуг (Тов. 3: 17, 12: 15); Уриïл - вогонь або світло Боже, просвітитель (3 Езд. 5: 20); Салафиïл - молитвеник Божий, що спонукає до молитви (з Езд. 5: 16); Ієгудиïл - той, хто славить Бога, зміцнює тих, хто працює для слави Господньої і клопоче про вiдплату їм за подвиги; Варахиïл - роздатель благословення Божого на добрі справи, посередник, що просить людям милості Божі; Ієремиïл - піднесення до Бога (3 Езд. 4: 36).

Блаженство Ангелів полягає в спогляданні Бога, в спогляданні його слави. Ангели знають Бога безпосередньо. Вони "бачать лице Його" (Мф. 18: 10). Але цим безпосереднім спогляданням досконалостей Божественних не обмежуються пізнання Ангелів. Вони бачать Бога і в природі тварній. Вони хвалили Господа Творця "гласом великим" у той час, коли створені були зірки й інші світила небесні (Тов. 28: 7). Перед Їх розумними очима відкривається як мироправлiнння Боже, так і Домобудівництво нашого спасіння. Але таїнство Викуплення залишається незбагненним і для Ангелів, а також і день останнього Суду, коли "прийде Син Людський у славі Своїй, і всі святі і Ангели з Ним" (Мф. 25: 31). Не виходячи за межі розуміння, ім призначеного, вони благоговійно предстоять Престолу Божому і невпинно славословлять дивне Ім'я Його. У цьому славослів'ї полягає все життя їх стосовно Бога.

Pоздрукувати матеріал